anadoluyakasieskort.net avrupayakasieskort.net atasehirescort.net bakirkoyeskort.net

Στάδια Ανάπτυξης Γονιών

Στάδια Ανάπτυξης Γονιών

parentgrowthΤα παιδιά δεν είναι τα μόνα μέλη της οικογένειας που αλλάζουν και αναπτύσσονται όσο μεγαλώνουν. Οι γονείς περνούν και αυτοί από ορισμένα στάδια συναισθηματικής ανάπτυξης καθένα από τα οποία αντανακλά τα ζητήματα που αντιμετωπίζει το παιδί τους στην αντίστοιχη φάση. Είναι φυσικό, λοιπόν, συχνά να δυσκολεύονται, ακόμη και να τρομάζουν, με την αλλαγή που φέρνει κάθε στάδιο στο ρόλο τους και στη σχέση τους με το παιδί.
Μια σημαντική βοήθεια απέναντι σε αυτές τις δυσκολίες είναι η γνώση των σταδίων ανάπτυξης του παιδιού και της επίπτωσης που έχουν στην εξέλιξη των γονιών. Γνωρίζοντας ποια είναι τα χαρακτηριστικά της κάθε φάσης οι γονείς βλέπουν με μεγαλύτερη ψυχραιμία την κάθε αλλαγή που συμβαίνει και έχουν το χρόνο να προετοιμαστούν και να την διαχειριστούν. Ας δούμε, λοιπόν, συνοπτικά τις φάσεις ανάπτυξης του παιδιού δίνοντας βάση στο ρόλο που καλούνται να παίξουν οι γονείς σε καθεμία από αυτές.

1.Μαθαίνοντας τα σημάδια

parent1Τους πρώτους μήνες της ζωής του μωρού (0 - 18 μηνών) το πιο πολύπλοκο ζήτημα για τους γονείς είναι να καταλαβαίνουν τι προσπαθεί να τους πει το μωρό τους. Σε αυτή τη φάση το μωρό είναι εντελώς εξαρτημένο πρακτικά (φαγητό, καθαριότητα, ύπνο) και συναισθηματικά (αγκαλιά, ζεστασιά) από τους γονείς του. Αυτή είναι η περίοδος της «εμπιστοσύνης» κατά την οποία το μωρό χρειάζεται να αναπτύξει την αίσθηση ότι μπορεί να εμπιστευτεί τους γονείς και το περιβάλλον του, ώστε να θέσει τα θεμέλια για την μετέπειτα ανάπτυξη του.
Παρά τις προσπάθειες τους οι γονείς συχνά δεν μπορούν να καταλάβουν τι θέλει το μωρό τους που κλαίει. Αυτή η διαδικασία μπορεί να δημιουργήσει μεγάλη σύγχυση στους νέους γονείς.

2.Μαθαίνοντας να αποδέχονται το μεγάλωμα και την ανάπτυξη

parent2Σε αυτή τη φάση (18 μηνών - 3 ετών) οι γονείς δεν μπορούν πια να ελέγχουν κάθε κίνηση του παιδιού. Αν και το παιδί συνεχίζει να χρειάζεται την αγάπη και την προσοχή τους, ωστόσο από τη στιγμή που αποκτά την ικανότητα να κινείται στο χώρο, αρχίζει να αναζητά και την ανεξαρτησία του. Αυτή είναι η περίοδος της «αυτονομίας» κατά την οποία το παιδί αρχίζει να αναπτύσσει την ικανότητα να στηρίζεται στον εαυτό του και να έχει αυτοέλεγχο. Σε αυτή τη φάση συχνά οι γονείς δυσκολεύονται να αποδεχτούν και να διαχειριστούν το γεγονός ότι το παιδί τους δεν συμμορφώνεται πια με ό, τι του λένε και διεκδικεί το δικό του τρόπο για να κάνει τα πράγματα.

3.Μαθαίνοντας τον αποχωρισμό και τα όρια

parent3Σε αυτή τη φάση (3 - 7 ετών) το παιδί αρχίζει να αποκτά σχέσεις και με άλλους ανθρώπους εκτός από τους γονείς του (συγγενείς, συνομήλικους). Αυτή είναι η φάση κατά την οποία το παιδί αρχίζει να αναπτύσσει την "πρωτοβουλία" του. Ο ρόλος του γονέα είναι να δώσει στο παιδί τον χώρο που χρειάζεται για να πειραματιστεί, ενώ ταυτόχρονα να γίνει ο ίδιος το παράδειγμα για το ποια είναι τα όρια για να είναι ασφαλής. Τα όρια αφορούν τις πράξεις του παιδιού και όχι τα συναισθήματα. Για παράδειγμα, λέμε στο παιδί: "Έχεις δικαίωμα να είσαι θυμωμένος, αλλά δεν μπορείς να με χτυπάς". Αυτή η οριοθέτηση είναι μια δύσκολη διαδικασία για τους γονείς, καθώς χρειάζεται πρώτα οι ίδιοι να έχουν καθορίσει τα προσωπικά τους όρια.

4.Μαθαίνοντας να δέχονται την απόρριψη χωρίς να εγκαταλείπουν

parent4Οι γονείς ενός παιδιού σχολικής ηλικίας (7 - 12 ετών) χρειάζεται να μάθουν να αποδέχονται συμπεριφορές του παιδιού που μπορεί να φαίνονται σαν απόρριψη προς τους ίδιους. Με την είσοδο στο σχολείο το παιδί ανεξαρτητοποιείται από τους γονείς και τα στάνταρ τους. Στην προσπάθεια του να ταιριάξει με τους συνομηλίκους του, το παιδί διαμορφώνει τους δικούς του τρόπους και συμπεριφορές. Αυτή είναι η φάση της "επιμέλειας" στην οποία ο γονιός καλείται να επιτειρεί περισσότερο και να παρεμβαίνει όλο και πιο λίγο. Σε αυτή τη φάση οι γονείς μπορεί να νιώσουν απογοητευμένοι, πληγωμένοι ή θυμωμένοι σε σημείο να αποστασιοποιηθούν από το παιδί. Όμως όσο κι αν φαίνεται ότι το παιδί έχει ανεξαρτητοποιηθεί ακόμη χρειάζεται τους γονείς του. Χρειάζεται στήριξη η οποία να συνοδεύεται από σεβασμό για τα συναισθήματα του.

5.Μαθαίνοντας να χτίζουν μια νέα ζωή

parent5Σε αυτή τη φάση το παιδί έχει μπει στην εφηβεία (12 - 18 ετών) και την περίοδο της διαμόρφωσης της «ταυτότητας». Αυτό σημαίνει ότι αρχίζει η πάλη για να βρει τον εαυτό του, ενώ στην πορεία μπορεί να αμφισβητήσει τους γονείς του. Οι συμπεριφορές του εφήβου μπορεί να γίνουν δύσκολες για τους γονείς καθώς δεν είναι πάντα κατανοητές. Εδώ οι γονείς πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί ώστε να αποφεύγονται οι συνεχείς καβγάδες - παρά μόνο για πολύ σημαντικά ζητήματα - και κυρίως η κριτική που βάλει την ταυτότητα του εφήβου. Ταυτόχρονα οι γονείς μπαίνουν και οι ίδιοι σε μια νέα φάση εξέλιξης, όπου έχουν την ευκαιρία να χτίσουν μια νέα ζωή λίγο πιο ανεξάρτητη από τα παιδιά τους. Αν οι γονείς συνειδητοποιήσουν τη νέα ευκαιρία, τότε θα μπορέσουν να είναι και πιο ανεκτικοί απέναντι στις δύσκολες συμπεριφορές του εφήβου τους. Οι γονείς που έχουν επιτύχει αυτό το στάδιο ανάπτυξης δεν εισβάλουν στη ζωή του παιδιού τους, αλλά μένουν στο παρασκήνιο έτοιμοι να δώσουν στήριξη όποτε αυτή χρειάζεται.
 
Όπως φαίνεται, λοιπόν, μαζί με τα παιδιά ωριμάζουν και οι γονείς. Αν και κάθε στάδιο ανάπτυξης παρουσιάζει αρκετές προκλήσεις, ωστόσο προσφέρει και πολύτιμη εμπειρία για τους γονείς οι οποίοι μαθαίνουν να φροντίζουν, να δίνουν χώρο, να οριοθετούν, να σέβονται και να αποχωρίζονται. Αν οι γονείς δουν αυτή τη διαδικασία σαν μια ευκαιρία για προσωπική ανάπτυξη, τότε θα μπορέσουν να διαχειριστούν τις δυσκολίες και να χτίσουν μια όμορφη σχέση με τα παιδιά τους.
 
Ιωάννα Κουτσοπούλου (MSc)
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια